Sometimes the grass is greener, because it’s fake. Zoals je weet van ons, wij maken ons soms best druk over bepaalde dingen 😉. Zo heb ik ooit een webinar gehouden met de titel: hoe de beauty-industrie ons belazert.
Toen wij werden gevraagd ons samen met hard te gaan maken tegen de ‘greenwashing’ van de huidige beauty-industrie stonden we ook echt bijna te juichen.
Doordat duurzaamheid steeds een grotere rol speelt in het dagelijks leven, spelen veel merken hier tactisch op in en ontstaat er greenwashing. Nog nooit van gehoord? Dan leggen wij het je uit.
Greenwashing of letterlijk vertaald ‘groenwassen’ is een marketingtruc die de laatste jaren vaak door merken wordt toegepast. Kort door de bocht, de consument wordt misleid doordat merken zich duurzamer voordoen dan dat zij in werkelijkheid zijn. Greenwashing is ontstaan vanuit de veranderende behoefte om een duurzame levensstijl aan te nemen. Veel merken maken gebruik van de goede intenties van de consument om hun winst te vergroten.
Uit onderzoek, gedaan door studenten aan de Hogeschool Rotterdam, blijkt dat 93% van de respondenten eerder een product aanschaft wanneer het een natuurlijke uitstraling heeft. Hier spelen merken op in, denk maar aan een natuurlijk ingrediënt zoals een avocado die op de verpakking staat. Greenwashing vindt niet alleen plaats op productniveau. Er zijn ook bedrijven die een positieve draai geven hun slechte milieupraktijken die op de achtergrond plaatsvinden. 73% van de respondenten heeft geen weet van de grote hoeveelheid merken die zich schuldig maken aan greenwashing. De onwetendheid is groot, daarom kunnen veel merken hun gang blijven gaan.
Je weet nu wat greenwashing is, maar hoe herken je het? Wij geven je een paar tips!
Vage claims zonder bewijs
Transparante merken liegen er niet om! Als je iets als merk communiceert moet je dit ook kunnen bewijzen zouden wij denken. Heb je je twijfels, ga het na of koop het niet.
Overdreven ‘groene’ uitstraling en claims
Een groene kleur, afbeeldingen van natuurlijke ingrediënten of termen zoals ‘natuurlijk’, ‘duurzaam’ en ‘puur’ geven niet altijd de waarheid weer.
Check de keurmerken
Een keurmerk kan je de verkeerde indruk geven. Via de keurmerkenwijzer van Milieu Centraal kun je nagaan wat een keurmerk inhoudt en aan welke eisen een product moet voldoen.
De duurzame eigenschap
De kans is groot dat wanneer een merk maar één duurzame eigenschap benadrukt, dit ook het enige duurzame is aan het merk.
Kijk kritisch naar de prijs
Het is goedkoper om te werken met synthetische ingrediënten, zoals microplastics. Natuurlijke alternatieven hebben nou eenmaal een hoger prijskaartje.
Nu weet je hoe je greenwashing kunt herkennen en wat je er zelf tegen kunt doen.
Bestel hier jouw écht groene Travel Kit
#samentegengreenwashing is een initiatief van studenten aan de Hogeschool Rotterdam in samenwerking met Sara Rosalie, Food for Skin, Loïs Lee Pure Skinfood, Smyle, AbbeyLAB en Abloom Skincare.